U dvorana Kuće mira Rama-Šćit večeras, 14.10.2017. od 18,00 do 20,00 sati održana je projekcija filma autora don Pave Crnjca i razgovor o tematici filma.

Na početku je gvardijan fra Andrija Jozić pozdravio stotinjak  gledatelja na ovoj projekciji filma i zahvalio na zanimanju za bolne teme naše ramske-hrvatske prošlosti, koje su gurnute u zaborav, a da o njima nije  ni politički  ni znanstveno-historiografski izrečena istina. Te dvije teme komemoriramo ovih dana: tragediju pokolja cca. 900  ljudi (Hrvata i Bošnjaka) od 8.-10. listopada 1942. i s tom tragedijom  povezano slanje cca. 700 djece na tzv. prehranu, budući da u zimi 1942./1943. nije u Rami bilo ni hrane ni odjeće. Četnici su skoro sve spalili.

Fra Mijo Džolan je predstavio autora filma i ustvrdio da don Pavo za ovo emotivno i politički tešku temu ima dvije bitne kompetencije: intelektualnu i moralnu.

Kada se ovim pitanjem tragedije Rame bave ljudi samo s intelektualnim kompetencijama, onda oni vrlo često pamte selektivno, a njihova historiografija boluje od prisilnog zaborava i brisanja nepodobnih iz svih sjećanja i brisanja svih njihovih tragova iz pamćenja  poput rimske kazne tzv. damnatio memoriae.

Samo moralan historiograf staje na stranu argumentirane istine, koja je istina po tome što staje na strnu žrtve i obnavlja ljudsko dostojanstvo žrtve.

Ključ za čitanje ovog filma, a time i ramske tragedije 2. svjetskog rata  i današnjeg političkog trenutka jesu zahvala što smo mogli biti rođeni i bar malo živjeti s velikanima duha i zavjet da po svaku cijenu istinito pamtimo svoju prošlost.

Nitko u dvorani na koncu filma nije skrivao emocije, jer je film dodirnuo u nama onaj najfiniji i najiskreniji sloj duše. Bilo je i zanimljivih pitanja i sugestija, poput onih da se istraže  i druga seljenja  iz Rame potaknuta ratovima, lošom gospodarskom i društvenom situacijom i slično.

Nadajmo se da će film ohrabriti nas današnje aktere života u Rami na oplemenjivanje kako naših intelektualnih, tako i moralnih kompetencija. Jer, ovaj film nosi upravo tu poruku da samo tako možemo ispravno pamtiti  i othrvati se napasti  da bježeći od istine, prihvatimo posramljivanje  mučenika, od čije duhovne vertikale zapravo živimo. Knjiga s istim naslovom  Oteto djetinjstvo, koju je don Pavao na kraju preporučio, plod je temeljitog istraživanja arhiva i prikupljanja svjedočanstva  sudionika odlaska na prehranu, generacije tadašnje djece  kojih je nažalost  sve manje s nama.

Tim su njihova svjedočanstva još  dragocjenija.
 
Srdačno vaši,
ramski fratri


(Ključ za razumijevanje filma fra Mijo je ponudio već ranije kod predstavljanja filma Oteto djetinjstvo u Dvorani Vijenac u Zagrebu,  5. ožujka 2015. Taj tekst donosimo kako stoji  u izvorniku).

PREDSTAVLJANJE  FILMA:  OTETO DJETINJSTVO
Dvorana Vijenac, Zagreb,  5. ožujka 2015.

Mir i dobro   svima vama u dvorani Vijenac na premijernoj projekciji dokumentarnog filma Oteto djetinjstvo. Osobita čestitka autoru ovog filma  don Pavlu Crnjcu,  cijeloj redateljskoj ekipi koja  je istaknuta u impresumu; producentu,  Ramskoj zajednici  Zagreb na čelu sa dipl. iur.  Šimunom Babićem i svima suradnicima koji su zaslužni za  ovaj  film. Pozdravljam  predstavljače  mons. Juraja Batelju,  dr. sc. Željka Tanjića i don Pavla Crnjca, uz žaljenje i ispriku da nisam  večeras s vama.
Film se  može s iskrenim emocijama gledati ponajprije kao pohvalu žrtvama:

•    Djeci čije traume  odvajanja u najosjetljivijim  razvojnim godinama nikad nitko nije vidao, (potresno je sjećanje dječaka kako je imao prigodu sjesti kardinalu Stepincu  u krilo);   

•    Majkama,  koje su stavljene pred izbor:  odvojiti se od nejake djece, što je tih godina gladi i tragedije 1942. i 1943.  bila cijene njihova  preživljavanja: one nam izranjaju pred očima  poput biblijskih majki ili likova klasičnih tragedija; ( Potresan je primjer bake Ruže, koja na svoj način vjeruje u racionalnost  svijeta i ne može se pomiriti da  u tolikom mnoštvu debelih knjiga, nema nigdje spomena  njezina djeteta  Ive);
 
•    Film  je pohvala ljudskoj dobroti i solidarnosti organizatora „prehrane“ 492 djece iz kotara Rama, pogotovu što je njihov humanitarni, karitativni  rad u okviru NDH  pod lupom komunističke vlasti morao biti demoniziran i osuđen.

•    Film je topla ljudska zahvala svim udomiteljima djece.

•    Film je također  pohvala Rami, kao fenomenu buđenja života  iz pepela. To je pohvala Rami  u kojoj  pored sve grešnosti (ljudske, političke)  ima toliko nedužnosti koja se ne može nikakvim interpretacijama  gurnuti  zaborav. Utemeljeno, film  polazi s činjenicom da u zadnji čas spašava od namijenjenog zaborava  sve sudionike ramske tragedije, koja se nastavlja i nakon rata ubojstvima bez suda sve do kraja 1947., represijama sve do 1990.,a suptilno raznim „ kontekstualiziranjima“  tragedija sve do danas.  Film se pojavio u zadnji čas, jer upravo se bliži kraju period koga su Rimljani zvali „ saeculum“ (čitaj: sekulum) tj. period 80-100 godina u kojim još žive  neposredni svjedoci  nekog događaja. Upravo ti neposredni svjedoci,  tadašnja  djeca, a danas časni starci i starice, najdragocjeniji su dio filma.

Njihova kazivanja, isprepletena povremeno humorom kao vjerničkim privilegijem, moram priznati pozitivno su me iznenadila: izostala je svaka srdžba, bijes, neprijateljstvo, kao da nam poručuju kako tragedija i trauma  nisu zadnja istina o čovjeku. Film ovdje doista otvara  jedan novi horizont, koji me neodoljivo  podsjeća na detalj oltarne freske Josipa Biffela na Šćitu-Rami  iz 1968. ( Ako kleknete pred taj oltar možete komunicirati  s jednom sličnom porukom ili pitanjem:  na koju slobodu  i pomirenje smjera sv. Ante  kad nogom staje na mač kojeg drži borac za hrvatsku slobodu, s hrvatskim stiliziranim grbom na leđima ?)

Upravo s ovim dijelom film, uvjeren sam, može vrlo poticajno komunicirati s modernim antropološkim i teološkim teorijama pamćenja i pomirenja. Teolozi ovo pamćenje koje vodi pomirenju nazivaju  često „ opasno sjećanje“, jer ono  u prvi plan stavlja  autoritet žrtve, tj. kritiku  svakog totalitarnog  sustava)  u korist rehabilitacije žrtve. U našoj memoriji  aktualne su ideologije  fašizma, komunizma zajedeno sa njihovim mimikrijskim antifašizmom .U tom pogledu  ovaj  film  došao je ne samo u zadnji čas već i u pravi čas, kada  hrvatsko društvo, kako se sve češće govori, duboko ideološki podijeljeno, mora tražiti jednu novu  arhimedovsku  čvrstu točku, novi autoritet  pomirenja.  Taj imperativ, kojega će, uvjeren sam,   s punim jedrima slijediti nova predsjednica Kolinda Grabar Kitarović, usporediv je s imperativom odlaska na „prehranu“, preživljavanje ramske djece 1942/1943.

Teorije pamćenja s kojima ovaj film komunicira ne preskaču  ništa od pretpostavki autentičnog pomirenja: istina, pravda, kajanje,  ozdravljujuće pamćenje, pamćenje  kao štit, a ne kao mač…

Ovo ozdravljenje  pamćenja očigledno vapi  da  se dogodi ne samo na individualnoj razini, već i na kolektivnoj, kulturnoj razini. Poruka je da znanost, kultura, umjetnost, historiografija kao instrumenti  „opasnog sjećanja“  služe rehabilitaciji žrtve, a ne demoniziranju žrtve, koje s puno cinizma i prijezira sugerira da su u konačnici žrtve i „zaslužile“ što ih je snašlo.
U hrvatskom društvu mogu se u svrhu pomirbe susresti dvije inspiracije:

Jedna vjernička, poglavito kršćanska, jer ona je duhovna podloga ovog filma, koja računa  da sva naša pamćenje i tragedije  filtrirane ( kako kaže teolog Miroslav Volf) kroz spomen na  Kristovu Muku i Uskrsnuće  ipak oslobađaju za jednu novu sliku čovjeka: on nije više tek puki proizvod  svoga iskustva,  nije samo  ono što pamti  već u konačnici ono što je  s Bogom i pred Bogom. Tu je moguće ono što slutimo kao trajnu nit filma:  zajednica ljubavi  koja ozdravlja i pomiruje žrtvu i počinitelja: sada u Crkvi kao paradoks i sablazan, a s Bogom u finalu vremena kao dar. Tu tihu pokretačku nadu nastojali  smo izreći Ramskim križem.

Druga inspiracija  koju možemo u hrvatskom narodu i društvu, dakako i   u susretu  sa svakim čovjekom i narodom,  dijeliti kao vjernici i nevjernici jest ona koja je ugrađena u temelje  europske uljudbe: To je Kantov imperativ, tj.  koncept čovjeka koji se vidi kao  svrha po sebi, a nipošto  i nikada kao  sredstvo. Ovo načelo  duboko je potvrđeno kao nosiva ideja filma Oteto djetinjstvo,  jer bezuvjetno  staje na stranu žrtve  i  raskrinkava  sve totalitarne  ideologije, isključuje slavljenje  zločinaca, kao i njihove mimikrijske izvedenice, koje parazitiraju na „politički korektnim“  frazama.

Stoga, vrijedi se potruditi ući u dijalog, emociju  i poruku ovog  u zadnji čas i  u pravi čas dobrodošlog filma. Hvala svima !    
Split, 4. ožujka 2015.

fra Mijo Džolan,
Franjevački institut za kulturu mira, Split